Menu

Letecké katastrofy: Smrt v Tichém oceánu

16:25 - 17:20, pondělí (16. duben)

ČT2

Dokument Kan. Piloti amerického MD 83 letícího z Mexika do Spojených států začali mít krátce po startu potíže s řízením. Pokoušeli se problém vyřešit sami, ale netušili, že letadlo s osmdesáti osmi lidmi na palubě už zachránit nelze (55 min)

Piloti amerického MD 83 letícího z Mexika do Spojených států začali mít krátce po startu potíže s řízením. Pokoušeli se problém vyřešit sami, ale netušili, že letadlo s osmdesáti osmi lidmi na palubě už zachránit nelze. Kanadská dokumentární rekonstrukce Air Alaska je leteckou společností, která provozuje linky podél západního pobřeží Severní Ameriky a Mexika. 31. ledna 2000 odstartoval z mexického letoviska Puerto Vallarta do San Franicsca její MD 83. Stroj firmy McDonnel Douglas byl osvědčeným typem letounu s motory vzadu. V kokpitu seděli zkušení piloti, na jejichž kontě byly tisíce nalétaných hodin. První potíže s řízením zaznamenali už krátce po vzletu: zjistili, že se zasekl horizontální stabilizátor, ale domnívali se, že se s poruchou vyrovnají sami. Zkoušeli různé postupy, předepsané pro tuto situaci v manuálu. Ve výšce 8500 metrů vypnuli autopilota a letoun řídili ručně. Řízení fungovalo velmi ztuha a náhle stroj přešel do střemhlavého letu. Pocity pilotů a cestujících v podobné situaci lze asi dost těžko popsat. Posádka se rozhodla pro nouzové přistání v Los Angeles, ale do něj už nedoletěla. Stroj se opět propadl, tentokráte do vývrtky, a po šedesáti vteřinách narazil na hladinu Tichého oceánu. Z osmdesáti osmi osob na palubě nepřežil nikdo. Na začátku vyšetřování nehody se podařilo vyzdvihnout vrak letadla, který ležel v hloubce 200 metrů. Na základě rozboru radiové komunikace s řídícím střediskem se odborníci zaměřili na ocasní část letadla a zvláště pak na horizontální stabilizátor, kterým hýbe šroub poháněný motorkem. Zjistili, že se strhl závit šroubu a v důsledku toho byl stabilizátor nefunkční. Detailní analýza prokázala, že šroub selhal, protože nebyl dostatečně promazán. Posledním kamínkem mozaiky bylo zjištění, že v rámci úsporných opatření byly intervaly mezi servisními prohlídkami letadel společnosti Air Alaska z úsporných důvodů prodlouženy. Kontrola a promazání osudného zvedacího šroubu tak byly posunuty ze šesti set na dva a půl tisíce letových hodin. Důsledky tohoto šetření za každou cenu byly v případě letu č. 261 skutečně katastrofické...

Další informace: skryté titulky

Žádné odpovídající pořady v nejbližší době :(

Volbě vyhovují v nejbližší době tyto pořady

Zvolte si některý z výše uvedených typů pořadu ku snazšímu hledání jehly v kupce sena.

» «