Menu

Nejúžasnější mosty světa

14:15 - 15:05, pondělí (17. únor)

ČT2

Železniční mosty. Dokumentární cyklus N. Jsou fascinující rozmanitými metodami, které byly použity při jejich stavbě. Jsou tvořeny zdivem, příhradovou konstrukcí ocelovo-betonovými oblouky. Stále těžší a rychlejší vlaky přejíždějí tyto mosty stále častěji a týmy, které je udržují tak čelí stále náročnějším úkolům (50 min)

Mosty jsou jedněmi z nejpozoruhodnějších výtvorů lidské průmyslové dovednosti a železniční mosty patří mezi absolutní špičku mezi těmito stavbami. Klenou se nad silnicemi, údolími i řekami. Bez těchto inženýrských velestaveb by železniční doprava nebyla možná. Některé železniční mosty jsou projektovány výhradně pro železniční dopravu, jiné jsou dvoupatrové a ve druhém patře vede dálnice, eventuálně stezky pro cyklisty a pěší. Vzhledem k neuvěřitelně různorodým inženýrským dovednostem mostních stavitelů nemají mosty standardní vzhled. Povaha mostu závisí na geografii, topografii a využití mostu. Především ale musí být železniční mosty schopné unést mimořádně velké zatížení. Jen stěží by se našly jiné typy mostů, které by byly vystaveny stejně silným dynamickým vlivům a musely odolávat tak výjimečnému zatížení. Tyto faktory jsou důvodem, proč musí být velmi pravidelně udržovány, přičemž musí technici při každé prohlídce dodržovat přesný postup. Materiál a konstrukce představují pro údržbu náročný úkol. Použití cihel při výstavbě těchto mostů obstálo ve zkoušce času. Cihlové víceobloukové mosty se ukázaly stejně stabilní jako poloobloukové. Tuto skutečnost prokázaly starší železniční mosty ve Skotsku a v Německu. Nové železniční mosty jsou vyrobeny z oceli nebo z armovaného betonu a dokážou odolat i narůstající nárokům jak ze strany stále těžších nákladních vlaků, tak i vysokorychlostních vlaků, které se řítí rychlostí kolem tří set padesáti kilometrů v hodině. Nejvyšší prioritou je novátorský design, nízké požadavky na údržbu, a z dlouhodobého hlediska tak i nákladově efektivnější. Železniční mosty zůstávají hlavními spojnicemi na dopravně velmi vytížených trasách. Jsou to kultovní stavby měnící vzhled krajiny. Mají ty nejhlubší základy a největší nosníky. Neochvějně se tyčí, mohutné a stabilní, v oblastech, kde zemětřesení, bouře, velké množství srážek, sníh a led ohrožují každou lidskou stavbu. Železniční mosty patří bez pochyby k těm nejúžasnějším mostům světa.

Další informace: skryté titulky

Žádné odpovídající pořady v nejbližší době :(

Volbě vyhovují v nejbližší době tyto pořady

Zvolte si některý z výše uvedených typů pořadu ku snazšímu hledání jehly v kupce sena.

» «