Zavřít

Osud

  • Logo
  • 87 minut
  • film

Záznam divad. představení. Slzy tvé až v dlaních přelévat... Opera Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena a nastudování Národního divadla Brno.

Osud patří mezi jen zřídka uváděné opery Leoše Janáčka. Důvodem je neobvyklé libreto, ke kterému sepsal předlohu sám Janáček. Inspiroval se přitom osudovým setkáním v lázních. V Luhačovicích propadl kouzlu dávné lásky jiného skladatele, který rozčarování nad vztahem, jenž nedopadl podle jeho představ, ztvárnil v opeře – Janáček se rozhodl napsat operu, která její jméno očistí.... Tak se postupně zrodila postava skladatele Živného, který se setká v lázních se svou osudovou láskou Mílou. Milenci jsou od sebe odloučeni, aby se po letech potkali znovu. Zatímco on zhrzen žárlivostí o své nešťastné lásce k ní skládá operu, jen aby zjistil, že dítě, které porodila, je jeho a svou lásku k němu nikdy nezradila. Avšak Mílina matka jejich vztahu stále nepřeje. A ten spěje k nešťastnému konci... Osud složil Leoš Janáček jako svoji čtvrtou operu, bezprostředně po úspěšném uvedení Její pastorkyně. Zveršováním vlastní předlohy do podoby libreta pověřil mladou básnířku Fedoru Bartošovou, přítelkyni jeho zesnulé dcery. Od ostatních Janáčkových oper Osud odlišuje novátorská volba místa děje: měšťanské prostředí. Už úvodní orchestrální valčík nás přenáší mezi vybranou lázeňskou smetánku. Prostou mluvu vystřídal jazyk v duchu dekadentních básníků, ačkoliv i zde čerpal Janáček ze zápisků a pozorování skutečné mluvy při pobytu v Luhačovicích. V pojetí Roberta Carsena, který se k Janáčkovi vrací již po šesté, se mohou diváci těšit na pro tohoto renomovaného autora typické vizuálně vytříbené zpracování v souladu s autorským záměrem, a originální propojenost kostýmů a scény. Robert Carsen vytvořil operu speciálně pro Janáčkovu operu Národního divadla Brno čtyři roky po úspěšné Káti Kabanové. Na složité Janáčkovo libreto zvolil rozhodné řešení. Roli Živného rozdělil do dvou, do role mladého Živného, který zažívá lásku v Luhačovicích, obsadil Enrica Casariho, a do role starého Živného, který o osudovém setkání píše operu, Philipa Sheffielda. Hvězdné obsazení doplňuje Alžběta Poláčková v roli Míly a Natascha Petrinski jako matka. Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent NdB Marko Ivanović.

Režie:

televizního záznamu J. Kořínek

Hrají:

Logo
pondělí 23. 5.
  • Datum

  • Zobrazení
  • logo
Program logo
Program logo